Awaria kosiarki spalinowej? Najczęstsze usterki kosiarek spalinowych z napędem

Sezon koszenia trawników w naszym klimacie przypada na miesiące od kwietnia do września. Ilekroć rozmawiałem z pracownikami serwisu napraw kosiarek, zawsze się uskarżali, że wszyscy oddają kosiarki do napraw w ostatniej chwili i najczęściej w czerwcu. Wtedy też terminy napraw są najdłuższe, bo mają najwięcej roboty. Mało użytkowników oddaje do przeglądu lub napraw kosiarki po sezonie, a więc w okresie od października do marca. Awaria kosiarki spalinowej przytrafia się nie tylko po zimowym przestoju. Różne są przypadki, ale głównie awarie kosiarki spalinowej spowodowane są niewłaściwym jej użytkowaniem.

Awaria kosiarki spalinowej

Epoka plastiku

Stoisko z kosiarkami, piłami spalinowymi, wertykulatorami, rozdrabniaczami i wszelkimi maszynami ogrodniczymi jest jednym z moich ulubionych. Mimo że mam wszystkie potrzebne mi urządzenia, lubię co jakiś czas sprawdzić, co się zmieniło w tym segmencie na rynku. Spektakularnych zmian jednak nie ma. Rynek nie zaskakuje innowacyjnością. Coraz więcej kolorów, plastiku i… nazw producentów, których w ogóle nie znam. Jeśli chcesz kupić urządzenie, które będzie Ci służyć dużo więcej lat niż przewiduje gwarancja, nie kupuj sprzętu mało znanych producentów. Jakkolwiek „markowy” w tym wieku już nie oznacza, że produkt jest najwyższej klasy. W wielu przypadkach pozostała tylko dobrze kojarząca się nazwa, a sam produkt jakością porównywalny jest z tymi „niemarkowymi”. Bylejakość stała się powszechna. Wszystko wygląda pięknie póki nie zaczniesz tym pracować. Zwykle im gorszy sprzęt tym więcej dziwnych kształtów i bijących po oczach kolorów. Hm. Najczęściej kupujemy oczami. 🙂

Awaria kosiarki spalinowej

Awaria kosiarki spalinowej?

Awaria kosiarki spalinowej przytrafić się może w dowolnym momencie użytkowania. W wielu przypadkach sprzęt uszkadzamy poprzez niewłaściwe się nim posługiwanie. Dotyczy to zarówno procesu uruchamiania, umiejętności pracy urządzeniem, wiedzy na temat jego budowy i działania podzespołów, sekcji, mechanizmów, jak również właściwej regulacji i konserwacji. Należy wspomnieć również o tym, że równie często awaria kosiarki spalinowej powodowana jest zastosowaniem słabych materiałów, złych rozwiązań technicznych przez samego producenta.

Bezawaryjność gwarantowana jest tylko w rygorystycznie określonych warunkach użytkowania, których z wielu banalnych powodów spełnić nie możemy (np. bo nie posiadamy trawniczka na wzór wypielęgnowanego pola golfowego lub boiska do piłki nożnej). Właściwie każde urządzenie posiada jakiś słaby punkt, niejako konstrukcyjnie przewidziany „do zepsucia się”. Pomijam już fakt, że mikroelektronika wykorzystywana jest przeciwko konsumentom. Może nie w kosiarkach, ale np. drukarka wykona kilka tysięcy wydruków/kopii i, mimo że ogólnie jest sprawna, po przekroczeniu tej granicy już nic nią nie wydrukujesz. 🙂

Awaria kosiarki spalinowej

Co chcesz kosić?

Każdy odpowie, że chce kosić trawę. 🙂 W wielu reklamach kosiarką posługują się kobiety. Podążają za nią z uśmiechem. Kosiarka śmiga leniwie po równym trawniczku, który nawet bez koszenia wygląda pięknie. Na zdjęciach wszystko wygląda ładnie, ale zazwyczaj nieco lub sporo inaczej niż w rzeczywistości. Mój trawnik też wygląda na zdjęciach zaskakująco ładnie. 🙂 Dobra kosiarka powinna radzić sobie również w terenie mało przyjaznym. Takie było moje założenie, gdy kupowałem swoją kolejną kosiarkę (a pierwszą nową). Przygodę z kosiarkami zacząłem od kosiarek używanych. Nie był to dobry pomysł. W serwisie słyszałem zwykle, że do orania pola powinienem kupić pług a nie kosiarkę. – Co pan kosisz? – pytali. – Co to za teren? – dociekali. Widząc zdezelowany sprzęt uznawali, że mam go od nowości. 🙂

Terenem tym jest trawnik typu… hm… łączka, czyli ten mój trawnik wiejski: z chwastami, odrostami krzewów, koszony co 2-3 tygodnie (wysoka, gęsta trawa… i żeby tylko trawa), z nierównościami, kretowinami (i kamieniami), sporą ilością wywijasów i przeszkód (klomby, rabaty, okalające je kamienie), krzewami, drzewami (niskie gałęzie, konieczność koszenia pomiędzy drzewami), wystającymi lub płytkimi korzeniami, dużą ilością liści jesienią, płotem… Ciężki kawałek… trawnika. 🙂 Awaria kosiarki spalinowej zwykle w powietrzu wisi.

koszenie trawnika

Kilometry trawy do skoszenia

Ta wiejska łączka, odliczając zabudowę i rabaty, to jakieś 1000-1100 m2 terenu do koszenia. Jeśli do tego doliczymy 2000 m2 nierównej, trawiastej i zachwaszczonej drogi dojazdowej oraz kilkaset metrów ścieżki przez pole do lasu (zachwaszczony ugór, również raczej wyboisty) – awaria kosiarki spalinowej gwarantowana co najmniej raz w sezonie. Co dwa tygodnie bowiem kosiarka ma do obrobienia ok. 4 000 m2 niezbyt równego, porośniętego wszelkim zielskiem terenu. Daje nam ok. 5 godzin koszenia (jednorazowy cykl pracy mojej kosiarki) w warunkach raczej ciężkich. Zaczynając w kwietniu i kończąc koszenie we wrześniu, dwa razy w miesiącu po 5 godzin, kosiarka spalinowa w moim sezonie pracuje ca 60 godzin. Uwzględniając, że nie zawsze koszę drogę i ścieżkę do lasu, mogę uznać, że moja kosiarka jest w użyciu co najmniej 30 godzin w roku. Wymiana oleju i filtra powietrza konieczna przed każdym sezonem.

Awaria kosiarki spalinowej

UCHWYT OPERATORA / RĄCZKA PROWADZENIA Z REGULACJĄ POŁOŻENIA. 1 – linka sprzęgła silnika zamocowana do kabłąka/cięgna (linka hamulca). Najczęściej w tym miejscu następuje zerwanie linki. Odrywa się od linki wygięte mocowanie w kabłąku. 2 – linka sprzęgła napędu kosiarki. 3 – linka gazu (regulacja obrotów silnika, prędkości pracy, do zapłonu dźwignie ustawiamy w pozycji środkowej). Linka gazu zamocowana jest do dźwigni (manetki gazu), za pomocą której kontrolujemy obroty silnika.

Czym chcesz kosić?

Szukałem odpowiedniej kosiarki z własnym napędem, o silnym silniku, z pojemnym koszem. Zależało mi też na dużej szerokości koszenia. Nie zależało mi na uchwycie na puszkę piwa lub butelkę z napojem, na dzikich kolorach i kosmicznych kształtach. Ot, potrzebna była solidna kosiarka, która poradzi sobie w trudnych warunkach na wsi. Hm. Należy też uwzględnić swoje (operatora) możliwości (warunki) fizyczne, albowiem kosiarką nie tylko będziemy kosić. 🙂 Do mojego trawnika na wsi mam 40 km… Do najbliższego serwisu 10 km… Kosiarka sama do bagażnika nie wskoczy. 🙂 Moja „bestia” troszkę waży (38kg).

Do zakupu nowego urządzenia zmusiła mnie kolejna awaria używanej kosiarki spalinowej, którą wówczas miałem zaledwie od roku. Naprawa starej była nieopłacalna. Decyzja? Kupuję nową. Wybór był dość przypadkowy. Skusił mnie głównie napis „made in Austria” oraz silnik B&S o dużej mocy. Cena nie była kusząca. 🙂 Mój kolega skusiłby się na kosiarkę z silnikiem Hondy, bo lubi japońskie produkty. Postanowiłem pozostać na kontynencie europejskim. Była wiosna roku 2009.

Awaria kosiarki spalinowej

9 – linka zaciągu z plastikową rączką (starter). Czerwona strzałka pokazuje prawidłowy kierunek rozruchu silnika za pomocą linki. 5 – uchwyt dla linki zaciągu startera. Najczęściej nowa kosiarka ma tam zaczepioną linkę zaciągu (wygodniej odpalać kosiarkę, zachowany kierunek zaciągu). 2 – linka załączania napędu (linka hamulca). 3 – gaźnik.  CZERWONA STRZAŁKA wskazuje optymalny kąt ciągnięcia. Ciągnięcie linki startera powinno odbywać się w kierunku uchwytu (krótki płynny ruch, nadmierne wielokrotne szarpanie, ciągniecie pod złym kątem może uszkodzić / zerwać linkę).

Co się psuje najczęściej?

Byłem wielce zaskoczony, gdy w trakcie pierwszego sezonu intensywnego użytkowania na moim „poligonie”, kosiarka pogubiła tylko kilka śrub mocujących ramię uchwytu (poniżej na zdjęciu miejsca oznaczone cyferką 4). Producent zastosował zwykłe wkręty do metalu, które wypadły w trakcie pracy. Pewnego dnia zauważyłem, że nie ma dwóch, przez co uchwyt w tym miejscu utracił mocowanie i został w dłoni, podczas gdy kosiarka troszku… odjechała. 🙂 Roztropnie zastosowałem śrubę na przelot z nakrętką (zgrabna, cienka i mosiężna, aby nie korodowała). Po namyśle zamiast 8 fabrycznych aluminiowych blachowkrętów, które prędzej czy później powypadałyby wszystkie, zastosowałem 4 śruby z nakrętką (i podkładką sprężynującą). Moje rozwiązanie w roku 2017 jest nadal skuteczne. 🙂 Warto w trakcie lub po pracy sprawdzić, czy nie pogubiliśmy jakichś śrubek. 🙂 Niestety, ale to się zdarza. Na szczęście każdą śrubkę można zastąpić inna i niekiedy lepszą. Sprawdzać trzeba, czy są na swoim miejscu i czy dokręcone.

Awaria kosiarki spalinowej

4 – moje śruby mocujące. 5 – uchwyt dla linki zaciągu startera. 6 – dźwignia regulacji obrotów silnika / prędkości pracy (ten element to zamiennik, bo oryginalną ułamałem). 7 – zacisk regulacji położenia ramienia sterującego / uchwytu prowadzenia  (to tu producent powinien zastosować solidne śruby mocujące). 8 – sygnalizator zapełnienia kosza (zbędny).

Kolejne lata użytkowania nie przynosiły żadnych usterek. Przez kilka sezonów nie nastąpiła ani jedna awaria kosiarki spalinowej. Europa górą! Podkreślam to „spalinowej”, bo mam też elektryczną. Problemy zaczęły się 3 lata temu, czyli po 6 latach intensywnego użytkowania kosiarki. Ciężko nazwać to awarią. Seria wizyt w serwisie rozpoczęła się od ułamania dźwigni regulatora prędkości pracy. Producent zastosował plastik. Paluch ułamał się, gdy zawadziłem nim o blat stołu ogrodowego. A że stół zrobiłem sam (jak zrobić samodzielnie meble ogrodowe opiszę innym razem) to… stanowił nie lada przeszkodę. Meble zrobiłem solidne. W serwisie zamontowano – jak mi zakomunikowano – zwykły krajowy metalowy za…. kilkanaście złotych (powyżej oznaczony cyferką 6). 🙂 Teraz nie boję się, że ułamie się, gdy zawadzę o krzak lub drzewo. Sprawdziłem. 🙂

koszenie trawnika

Nauka… koszenia

Kosiarka spalinowa z napędem do koszenia dużych trawników jest niezbędna. Mówię o sytuacji, w której na kosiarkę samojezdną nas nie stać, nie lubimy traktorków bądź nie mamy ich gdzie trzymać. Samojezdne to inna bajka i nie będę się tu nad nimi rozwodził. Rzeczywiście kosiarkę spalinową z napędem może obsługiwać i kobieta, i młodzieniec. Po krótkim treningu każdy może się nią posłużyć, bo napęd znacznie ułatwia pracę. Po pierwsze nie trzeba przed sobą pchać ciężkiego urządzenia. Dam świeże świadectwo, albowiem w miniony weekend urwał się zaczep linki przyłączającej napęd i musiałem kilka godzin kosić pchając potwora przed sobą. Odwykłem. Wieczorem byłem umęczony. Jednak napęd jest bardzo pomocny. Koszenie jest wówczas przyjemnym spacerkiem.

Jedynym mankamentem (i dlatego ten trening wydaję się wskazany) jest fakt, iż napęd sprawia, że ciężka kosiarka spalinowa staje się urządzeniem dynamicznym. Bez wprawy i bez skupienia się na pracy można poniszczyć rabaty, krzewy, a w określonych sytuacjach przytrafić się może awaria kosiarki spalinowej w postaci urwanych linek sterujących (napęd, sprzęgło, gaz), zniszczenia noża czy skrzywienia wału korbowego silnika. Należy pamiętać, że nóż obraca się z ogromną prędkością. Silnik ma dużą moc. Nóż osadzony jest bezpośrednio na wale silnika. Uderzenie obracającego się noża nawet w średniej wielkości kamień może zakończyć się zgięciem, stępieniem lub urwaniem części ramienia jednostki tnącej (nóż kosiarki to uformowany płaskownik). Większy kamień, którego nóż siłą uderzenia nie wyrwie z podłoża, może doprowadzić do skrzywienia wału. Silnik raczej przeżyje, ale bywało, że uderzenie w wystający duży kamień powodowało jego trwałe uszkodzenie. Posługiwać się kosiarką trzeba jednak umieć.

Awaria kosiarki spalinowej

Mocny, cichy i niezawodny silnik BRIGGS & STRATTON 675 series, o mocy 5,5 KM i poj. 190cc (jednocylindrowy , 4-suw , chłodzony powietrzem). 1 – linka sprzęgła silnika (linka hamulca). 2- linka załączająca napęd kosiarki. 10 – fajka osłaniająca świecę zapłonową. 11 – tłumik / wylot spalin. Pojemność zbiornika paliwa = 1,0 l, pojemność zbiornika oleju = 0,6 l. Zużycie paliwa podczas koszenia to ok. 1 litr benzyny na godzinę pracy (silnik słabo obciążony, średnie obroty).

Pozbieraj kamienie z trawnika

Na fotografii niebieska strzałka wskazuje miejsce uderzenia kamienia wielkości orzecha włoskiego. Siła uderzenia musiała być duża. Jeśli kosiarka nie ma systemu koszenia z mulczowaniem lub wyrzutem bocznym, lepiej nie zdejmować kosza bez zabezpieczenia otworu podającego skoszoną trawę. Taki właśnie pozornie mały kamień albo roztrzaska opuszczoną klapę, albo połamie nam piszczele nóg. Nie ryzykowałbym. Widziałem amatorów koszenia z uniesioną klapą kosiarki, podwiązaną sznurkiem… Ryzykanci. Zawsze podnoszę zauważony w trawie kamień. Co roku sporo kamieni pojawia się wraz z rozgrabieniem kretowin. Po ostrej zimie udało mi się uzbierać wiadro. Zmarznięta ziemia też lubi je „wypluwać”, dlatego wiosną znów ich jakby więcej. 🙂

awaria kosiarki spalinowej

15 – pompka paliwa. Przed uruchomieniem silnika B&S po dłuższym przestoju pompujemy paliwo kilka razy naciskając. Jeśli silnik po uruchomieniu pracuje nierówno – też można tu dopompować paliwo. 14 – osłona filtra powietrza. 12 – wlew paliwa. 13 – wlew oleju (tu sprawdzamy jego poziom). 16 – regulacja linki napędu (w pancerzu metalowym).

Linki sterujące

Najczęstsza awaria kosiarki spalinowej z napędem to zerwanie linki załączającej… napęd właśnie. Wynika to z silnego dociskania kabłąka do uchwytu prowadzenia w trakcie pracy lub z kiepskiej jakości linki. Ta kiepska jakość linki była powodem najświeższej awarii mojej kosiarki.  W ubiegłym roku wymieniono mi wszystkie linki (chyba na nieco gorszej jakości). Drugim elementem awaryjnym jest linka sprzęgła silnika. Odkąd pozbyłem się obu oryginalnych, każde następne wytrzymują rok lub dwa. Niestety, nikt już nie dba o jakość na wyrost. Ceny na wyrost? Owszem.

Z mojej „bestii” jestem zadowolony. Tak wygląda po 8 latach intensywnej pracy. Ma się zupełnie dobrze. Serwisowana. Mocowania linek zerwane w obrębie uchwytu operatora można naprawić samodzielnie. Jeśli mamy zaciski do linki stalowej, hak lub/i mały karabińczyk zabieg naprawczy jest prosty i skuteczny. Dopiero po sezonie można oddać kosiarkę do fachowej naprawy. Na wsi umiejętność radzenia sobie z drobnymi usterkami jest bezcenna. Dalszy ciąg tematu w kolejnej części. Wspomniana niebawem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej w Maszyny i narzędzia
Koszenie trawy? Kosiarkowy szał. Każdy z nas ich kilka miał.

Koszenie trawy to przyjemność, której nie umiem sobie odmówić. Oczywiście...

pilarka-spalinowa
Piła łańcuchowa – spalinowa, elektryczna czy akumulatorowa?

Pewnie, jak każdy chłopiec, w dzieciństwie chciałem zostać lekarzem, aktorem,...

Zamknij